LAWYER

سایت رسمی محمدرضا رضائی کارشناس ارشد حقوق خصوصی

LAWYER

سایت رسمی محمدرضا رضائی کارشناس ارشد حقوق خصوصی

۳ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

آشنایی با کتاب

 «حقوق مدنی: نظریه عمومی تعهدات»
 
 حقوق مدنی: نظریه عمومی تعهدات/ ناصر کاتوزیان.- تهران: نشر دادگستر، 1379. 647. ص. کتابنامه: ص. [645]-[647]؛ همچنین به صورت زیرنویس.

نظریۀ تعهدات بر تمام روابط حقوقی انسانها حکومت می کند. علاوه بر مباحث حقوق مدنی، این نظریه مبنای بسیاری از مسائل مربوط به حقوق تجارت و سایر رشته های حقوق خصوصی نیز قرار می گیرد. نگاهی به مباحث حقوق عمومی، به ویژه حقوق اداری، نشان می دهد که قواعد عمومی تعهدات در زمینۀ قراردادها و مسئولیت مدنی تا چه اندازه در ساختمان منطقی این رشته ها نیز اثر دارد.
استخراج «نظریۀ عمومی تعهد» فکری بیگانه است که به تازگی در حقوق ما نفوذ پیدا کرده است: در حقوق اسلام، عقد یا معامله و ضمان قهری عنوانهای اصلی مطالعه در باب روابط اشخاص است و از احکام تعهد (به معنی دین نه پیمان) به طور پراکنده و فرعی گفتگو می شود. قانون مدنی نیز کم و بیش همین شیوه را ادامه می دهد، با این تفاوت که، براثر تقلید از روش قانون مدنی فرانسه، اصطلاح تعهد و عقد را با هم مخلوط می کند و ارزش متعارف در این زمینه به دور می افتد.
مبحث تعهدات، به عنوان آثار حاصل از عقود و پاره ای از ایقاعات، در حقوق ایران، تا قبل از اثر حاضر، موضوع تحقیق مستقلی قرار نگرفته بود. این کتاب با دیدگاهی جدید و بدیع، بحث تعهدات را مطرح می نماید و همانند سایر آثار مؤلف محترم، برآورندۀ یکی از نیازهای اساسی اساتید و دانشجویان حقوق و قضات و اهل تحقیق در زمینۀ حقوق مدنی است.
مؤلف محترم به سبب استمرار در مطالعه و تحقیق و نیز به جهت تسلط به زبانهای انگلیسی و فرانسوی و عربی و اشراف به حقوق اروپا و آمریکا و ممالک اسلامی، از مصادر فقهی و منابع معتبر دست اول استفاده کرده است.
تازگی بسیاری از مباحث این کتاب در حقوق ایران، وسعت و جامعیت طرح مطالب، به ویژه شیوۀ بیان تطبیقی و مقارن آنها، شیوایی و رسایی و سبک ممتاز نویسنده و نیز وضع بحثهای تحقیقی به عنوان قرائت و تمرین به منظور افزایش دقت مخاطب از دیگر امتیازات اثر حاضر است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ خرداد ۹۳ ، ۲۰:۵۸
رضائی محمدرضا
دکتر امیر ناصر کاتوزیان - متولد 1310 - ملقب به پدر علم حقوق ایران - اولین دانشجوی فارغ التحصیل مقطع دکترای حقوق(خصوصی) در ایران - استاد تمامِ دانشگاه تهران و . . .
 

دکتر کاتوزیان متولد ۱۳۱۰  در محله دردار تهران می باشد. دوران ابتدایى اش را در دبستان اقبال در خیابان «شهباز» به اتمام رسانده و دوران دبیرستان را در دبیرستان علمیه طى مى کند و پس از نقل مکان به خیابان «آب منگل» در خیابان رى در همان دبیرستان مى ماند تا اتمام این دوران. دکتر کاتوزیان با کلاس پنجم نظام قدیم رشته علمى را دنبال مى کند و در کلاس ششم آن زمان رشته ادبى را انتخاب مى کند، در همان رشته ادبى در ایران شاگرد اول مى شود و موفق به دریافت مدال درجه ۲ علمى براى اولین بار در ایران مى شود؛ همین دریافت مدال مشوق او مى شود براى ادامه تحصیل. او با انتخاب رشته حقوق تحصیلات خود را در دانشگاه ادامه مى دهد و در این رشته موفق به کسب مدال درجه یک علمى این رشته مى شود.

با فوت پدر در سال دوم دانشگاه ضربه بزرگى به دکتر کاتوزیان وارد مى شود و این ضربه باعث مى شود تا او از رفتن به وزارت امورخارجه پشیمان شود و رشته قضا را انتخاب کند. او در این رشته در مقاطع مختلف تا دکترا همواره با عنوان شاگرد اولى فارغ التحصیل مى شود و رساله اش را در سال ۱۳۳۹ باعنوان «وصیت» به پایان مى رساند و به دفعات متعدد به کشورهاى فرانسه و انگلیس و آمریکا سفر مى کند. در آنجا غور و تفحص بسیار مى کند. با این حال علاقه وافر او به فقه باعث مى شود تا مطالعات فراوانى را هم در این زمینه داشته باشد. همین امر باعث مى شود تا زبان عربى را به همان اندازه بداند که در زبان فرانسوى و انگلیسى متبحر شده بود.

در سال ۱۳۳۲ اولین مقاله استاد در مجله کانون وکلاى آن زمان به چاپ مى رسد و سلسله مقالاتش در این باره ادامه پیدا مى کند تا اولین کتاب او تحت عنوان «وصیت همزمان» با اتمام دوره دکترى به چاپ برسد. دکتر ناصرکاتوزیان اولین دانشجوى ایرانى است که موفق به اخذ مدرک دکتراى حقوق در ایران و دانشگاه تهران شده است. او در سال ۱۳۳۳ در سن ۲۳ سالگى ازدواج مى کند که حاصل آن دو فرزند پسر است که یکى از آنها دکتراى روانشناسى بالینى دارد و در حال حاضر مقیم آمریکا است و دیگرى مهندس الکترونیک است و در همان دیار زندگى مى کند.

(برای خواندن زندگینــامۀ کامل جنـاب آقــای دکتر کـــاتـوزیـان، کتاب «از کجا آمده ام . . . زندگی من» را مطالعه فرمایید، خواندن این کتاب به تمام علاقه مندان به علم حقوق و تمام دوست داران استاد کاتوزیان، توصیه می شود).

از دکتر ناصر کاتوزیان تاکنون 45 جلد تالیف و تحقیق منتشر شده است که حجم برخی ازآنها به 900 صفحه مى رسد.

در ادامه به معرفی آثار ارزشمند ایشان می پردازیم(این کارنامه توسط جناب آقای دکتر ناصر کاتوزیان تنظیم شده است):

 

برای دریافت متن کامل زندگینامۀ دکتر امیر ناصر کاتوزیان و آثار ایشان بر روی لینک ذیل کلیک نمایید.




۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۱۹
رضائی محمدرضا
دکتر مهدی شهیدی - متولد 1313، قزوین - اخذ گواهی اجتهاد - وکیل پایه یک دادگستری - اخذ دکترای دولتی در حقوق خصوصی از فرانسه - استاد و از اعضاء هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی(دانشگاه ملی سابق) - استاد نمونۀ دانشگاه شهید بهشتی در سال 1372 - استاد نمونۀ دانشگاه های کشور در سال 1380 و . . .
دکتر مهدی شهیدی
 
خودزندگینامه نوشت دکتر مهدی شهیدی:

اینجانب مهدی شهیدی، استاد دانشکدۀ حقوق دانشگاه شهید بهشتی(ملی سابق) [در سال 1313] در یک خانوادۀ فرهنگی و علمی در شهر قزوین زاده شدم و پدرم را در سنین کودکی از دست دادم.

پس از دورۀ ابتدایی و متوسطه به اخذ دیپلم ریاضی و مدارک دانشگاهی، به موازات مطالعات در ادبیات عرب، منطق، فلسفه، فقه، اصول و سایر علوم مربوط و اخذ گواهی اجتهاد نائل آمدم.

پس از موفقیت در مسابقۀ ورودی دانشگاه در رشته های مختلف ریاضی، ادبی، طبیعی مانند علوم ریاضی، پزشکی، حقوق و اقتصاد، رشتۀ حقوق دانشکدۀ حقوق دانشگاه تهران را برگزیدم؛ پس از گذراندن دوره های لیسانس و فوق لیسانسِ حقوق خصوصی با درجۀ ممتاز و با گذراندن دورۀ کارآموزی، پروانۀ وکالت دادگستری را به دست آوردم؛ سپس به کشور فرانسه عزیمت کردم و ظرف مدت کوتاهی که تا آن زمان سابقهای برای آن معلوم نشده، دوره D.E.S را در حقوق خصوصی و D.E.S در علوم کیفری را طی کردم و دکترای دولتی(Etat) را در حقوق خصوصی اخذ کردم و رسالۀ دیگری برای دکترای علوم کیفری در پاریس ثبت کردم که پس از بازگشت به ایران به علت اشتغال زیاد مجال گذراندن رساله این رشته را نیافتم.
.
برای دریافت متن کامل خودزندگینامه نوشت دکتر شهیدی در قالب فایل PDF بر روی لینک ذیل کلیک نمایید.












منبع: دیداد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۳ ، ۰۱:۰۸
رضائی محمدرضا